نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2809
-
الف
+

«موزیم ملی افغانستان» گنجینه پنهان افغانستان

موزیم ملی افغانستان که روزگاری از ارزشمندترین گنجینه های منطقه بشمار می رفت، تاریخ پر فراز و فرودی داشته است.

بر فراز دروازه ساختمانی در مقابل قصر ویرانه دارالامان نوشته شده «موزیم ملی افغانستان». این ساختمان در گوشه جنوبی شهر کابل واقع است. 

به گزارش آی فیلم2، موزیم ملی افغانستان برای نخستین بار در سال 1919 توسط «امان الله» بنا نهاده شد. در ابتدا موزیم ملی در باغ بالا موقعیت داشت و آثار محدود تاریخی به شمول کتاب های مقدس و لباس های خامک دوزی  در آن به نمایش گذاشته می شد.

در سال 1925 موزیم ملی افغانستان به ارگ ریاست جمهوری انتقال داده شد. اما در سال 1931 موزیم ملی به تعمیر فعلی آن که رو به روی قصر دارالامان موقعیت دارد، منتقل شد.

این موزیم در ابتدا به موزیم کابل مسما بود اما سپس رسماً عنوان موزیم ملی بر آن نهاده شد.

در سه دهه گذشته موزیم ملی افغانستان دو بار تاراج شده است. در زمان جنگ های میان گروهی در کابل و دوران طالبان موزیم ملی بیشترین صدمه را دیده است.

موزیم ملی افغانستان در بین سال های 1992 تا 1994 بیشترین صدمه را دیده است. اما پیش از درگیری جنگ میان گروهی در کابل، شماری از آثار تاریخی به ارگ ریاست جمهوری انتقال داده شده و در آنجا مخفی شده بود. این آثار از خشونت و جنگ در امان ماندند.

از سال 2001 تاکنون برخی از آثار باستانی افغانستان که در زمان جنگ ها تاراج شده و به کشورهای دیگر منتقل شده بود، بار دیگر به موزیم ملی برگردانده شده اند. اما به گفته مسوولان موزیم، هنوز هم آثار زیادی از موزیم ملی در کشورهای دیگر نگهداری می شود.

تقریبا اکثر مجسمه هایی از دوران بودایی ها در این موزیم به جا مانده بود، شکسته شده اند و اکنون برخی از آن ها بازسازی شده اند. در معرفی نامه بسیاری از این آثار نوشته شده که این آثار پس از بازسازی چنین شکلی را به خود گرفته اند.

دروازه موزیم ملی بر روی هر بیننده ای باز است. برای ورود به آن تنها پرداخت 30 افغانی کافی است.

ب م

نظر شما
ارسال نظر